Brug (Setu Bandhasana)

on

Brug

Setu Bandhasana

Uitvoering:

Kom liggen op de rug. Schuif de voeten naar je toe, op heupbreedte met de tenen recht naar achter. De armen ontspannen naast je of gestrekt langs het lichaam met handpalmen plat voor meer ondersteuning. Breng de aandacht in de holling van de rug. Uitademend trek je de navel in, duw je de holling van de rug tegen de grond en laat het staartbeen schuin omhoog wijzen. Inademend laat je weer los. Doe dit 3 keer.

Trek uitademend weer navel in en til inademend het bekken op. Zet af vanuit de voorvoeten. Voel hoe de hele rug loskomt. Uitademend leg je de rug wervel voor wervel weer terug. Adem in, ontspan. Doe dit 3 keer, de 3e keer blijf je hoog.

Adem in de buik en flanken.

Spreek de kracht in de bovenbenen en het bekken aan. Kijk naar het plafond.

Blijf hier zolang het prettig voelt en rol dan, op een uitademing, langzaam de rug weer terug. Schuif de benen uit en voel na.

Achtergrond:

Deze houding versoepelt de lendenwervels in de onderrug en versterkt de spieren in de benen en rug. De doorstroming van energie vanuit het bekken naar boven en omgekeerd wordt beter. Het verbindt de kracht uit het bekken met die van het hart. Goed als voorbereiding op de ploeg en schouderstand of erna.

Bewaren

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s