Het Bekken

on

ines kuipers yoga hurkzit zw

Het Bekken

Het bekken is een duister gebied. Omgeven door taboes en schaamte. We hebben het niet graag over wat er gebeurt onder de gordel. Toch is dat in de yoga het belangrijkste deel van het lichaam. Dit is namelijk de basis, het fundament waar al het andere op rust.

Anatomie

Het bekken bestaat uit het heiligbeen plus het staartbeen aan de achterkant en twee heupbeenderen, die te verdelen zijn in de darmbeenderen bovenop, zitbotjes onderop en het schaambeen aan de voorkant.

De bekkenbodem is een groep spieren onderin het bekken. Als een soort hangmat verbinden ze het staartbeen, de zitbotjes en het schaambeen. Ze ondersteunen zo alle bovenliggende organen, zoals de darmen, blaas en baarmoeder. De oppervlakkige spieren vormen een lemniscaat (bulbo cavernosus) en een driehoek (transversus perineum), daaronder loopt een grote waaiervormige spier, de levator ani. Dit is de grootste en belangrijkste spier voor het dragen van de organen en het liften van de bekkenbodem. De levator ani is evolutionair gezien onze staart . Het kruispunt van deze spieren noemen we het perineum, het punt tussen anus en geslacht. Men noemt de bekkenbodem ook wel een diafragma. Het middenrif en de mondbodem zijn ook diafragma’s.

Deze diafragma’s reageren op elkaar, dit kun je voelen. Wanneer je gaapt of de tong tegen je gehemelte duwt, beweegt de bekkenbodem mee. Probeer maar eens!

levator_ani1334508666463

Mula bandha

Deze diafragma’s gebruikt men in de yoga bij bepaalde oefeningen, genaamd Bandha’s, dit kan vertaald worden als “verbinding/slot”. Het aanspannen van de bekkenbodem heet mula (“wortel”) bandha. Hierbij trek je de bekkenbodem in. Focus hierbij op het perineum, span niet alle bekkenbodemspieren krampachtig aan, het is een subtiele beweging.
Volgens de yogi’s creëer je zo een slot dat energie binnen houd. Ik gebruikt het vaak in ademoefeningen. Doe je dit aan het eind van je uitademing, dan verdiept het je volgende inademing. Wanneer je de bekkenbodem ontspant, ontspant het middenrif mee en wordt de adem in de buik dieper.

Basis

Het bekken is de basis van de wervelkolom. De hele wervelkolom rust op het staartbeen en aan het staartbeen zit de bekkenbodem. Wanneer de bekkenbodem te strak of scheef is, werkt dat door in de hele wervelkolom! De spieren trekken het staartbeen scheef, dat werkt door naar het heiligbeen en de hele wervelkolom, dit kan bijvoorbeeld nekklachten veroorzaken. Daardoor ga je mogelijk je hoofd scheef houden, wat weer de mondbodem beïnvloedt, wat weer de bekkenbodem beïnvloedt! Het lichaam bestaat niet uit losse onderdelen, het is één geheel.

Gezonde tonus

De bekkenbodem is een belangrijke factor in ons dagelijks leven. Een gezond lichaam ontlast elke dag. Aan je ontlasting kun je zien (ja, yogi’s kijken achterom, een platspoeltoilet is een must) of hetgeen je hebt gegeten, goed door jouw lichaam is opgenomen. Komt er evenveel uit als dat er in ging? Is de kleur licht, de textuur niet te hard en niet te zacht, de geur niet te sterk? Men noemt de darm ook wel de wortel van het lichaam, daar worden voedingstoffen opgenomen door het lichaam. De endeldarm en anus heet in India liefkozend de slurf van de god Ganesha. Verzorg je darmen dus goed! Tijdens het poepen is het van belang dat de bekkenbodem ontspant. Gebruik hiervoor de buikadem, in plaats van te persen. Er is ruimte nodig, niet alleen druk, dan komt het vanzelf. Wanneer de bekkenbodem te gespannen is, kan dit problemen geven zoals aambeien. Maar wanneer de bekkenbodem te slap is, geeft dit ook ongemakken, incontinentie bijvoorbeeld.
Over urine gesproken, verzorg ook de blaas goed. Drink genoeg water. Vooral na de yoga, door de oefeningen komen er veel afvalstoffen vrij, die afgevoerd moeten worden.
Gezonde urine is licht van kleur met een geringe geur, maar niet zo neutraal als water.

Een juiste tonus van de bekkenbodem is dus van belang. Er zijn yogaoefeningen om de bekkenbodem te versterken (de brug, mula bandha, vlinder, liggende ruit) en oefeningen om de bekkenbodem te kunnen ontspannen (kat, kind, hurkzit, vooroverbuiging). Oefen ze allebei voor een juiste tonus. Tijdens sommige oefeningen kan er wat lucht vrij komen, laat die windjes maar gewoon waaien tijdens yoga! Het ophouden zorgt alleen maar voor spanning. In de bekkenbodem, de darmen én in je gedachten. Het zijn afvalstoffen die je lichaam niet meer nodig heeft, laat ze los, samen met die beperkende sociale conditioneringen!

ines kuipers yoga samasana zw

Betekenis

Tot zover de fysieke kant van het bekken. In de yoga is het lichaam meer dan een ingenieus werkende machine. In het lichaam huist een bewustzijn, elk deel van het lichaam heeft zijn betekenis. In de yoga wordt het bekken gezien als de basis van het lichaam. Zittend op de zitbotjes, ben je verbonden met de aarde. Wanneer je het bekken kunt ontspannen, kom je dieper te zitten. Wanneer je de adem toelaat in de buik en het bekken, kom je dichter bij jezelf. Er zijn plekken waar je graag zit, waar je je thuis voelt en plekken waar dat niet zo is. Het bekken staat in verbinding met ons instinct, het overleven; een veilige plek vinden om te wonen, weten wat gezond voedsel is (voor jou, dit verschilt per persoon), de kracht om jezelf te kunnen beschermen. Het bekken is het fundament. Wanneer het fundament niet stabiel is, zal dat, wat je erbovenop bouwt, op een zeker moment instorten. Vaak compenseren we een instabiele basis met het ego, doorzettingsvermogen en wilskracht, maar dat is niet wie je werkelijk bent.

Een goede basis is belangrijk.
Wanneer je je thuis voelt in het bekken, voel je je thuis in jezelf.
Daar kun je altijd op terug vallen.
Dat zorgt voor een veilig gevoel, rust en ontspanning.

Bewaren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s