Samtosha

on

Sorry voor de troep, sorry voor mijn stomme grap, sorry dat ik te laat ben. Sorry, sorry, sorry. Ik zeg te vaak sorry, en dat wilde ik nu ook doen: ‘sorry dat ik zo lang niets van me heb laten horen’.

Misschien herkenbaar voor sommigen.

Mijn yogadocent Diana, had het hier laatst over in de les. Iemand kwam te laat en zei natuurlijk “sorry”. “Nee, geen sorry”, zei ze, “er was vast iets dat op het laatste moment belangrijker was, dat heeft iedereen wel eens. Je doet je best. Bewaar je sorry maar voor een keer dat een excuus echt op zijn plaats is.”

Eigenlijk toont het dat je zelf niet tevreden ben over wat je hebt gedaan. Het heeft alles te maken met tevreden zijn met wat er is, samtosha.

Samtosha is een van de niyama’s van het achtvoudige pad van Patanjali. Dit pad vormt de leidraad voor het beoefenen van yoga. Deze tekst is opgetekend rond het begin van onze jaartelling, maar is waarschijnlijk al veel ouder. In het oude India werd spirituele en filosofische kennis volgens de traditie mondeling overgeleverd.

De acht ledematen van dit pad van Patanjali zijn:

  1. Yama, richtlijnen over hoe om te gaan met de buitenwereld.
    • Ahimsa, niet beschadigen
    • Satya, niet liegen (liefde voor waarheid)
    • Asteya, niet stelen
    • Brahmacarya, verkeren met de ander alsof deze goddelijk is.
    • Aparigraha, niet hebzuchtig zijn
  1. Niyama, richtlijnen over hoe om te gaan met jezelf
    • Sauca, schoon zijn
    • Samtosha, tevreden zijn
    • Tapas, discipline
    • Svadhyaya, zelfonderzoek
    • Isvarapranidhana, erken dat er iets is dat groter is dan jij en ga jezelf niet beter voelen dan anderen
  1. Asana, de oefening van het lichaam om uiteindelijk stabiel en ontspannen stil te kunnen zitten.
  2. Pranayama, beheersing van je adem als een instrument. De adem is de verbinding tussen lichaam en geest.
  3. Pratyahara, beheersing van de zintuigen. De zintuigen beheersen ons vaak, ze roepen verlangens op, trekken je naar buiten. Beheers ze met liefde, verbindt je niet met impulsen, laat zijn voor wat is en keer je aandacht naar binnen.
  4. Dharana, concentratie
  5. Dyana, meditatie
  6. Samadhi, eenwording

Via elke tak van dit pad kun je het gaan bewandelen, je hoeft niet per sé bij nummer 1 te beginnen. De meesten zijn binnengekomen via punt 3, asana. Bij Nederlandse yoga ligt de nadruk het meest op de lichamelijke oefeningen. Maar vanzelf groeien de andere aspecten mee. Je wordt je meer bewust van je adem, het denken, je gedrag. Je oefent in de houding mild zijn voor jezelf (ahimsa), tevredenheid (samtosha) en concentratie (dharana). Je merkt verschillen op in je lichaam en lost ze door regelmatig oefenen (tapas) op, dan voel je je compleet, je voelt je één (samadhi).

Samtosha is iets wat je elke dag kunt oefenen. Op de mat oefen je tevreden te zijn met jouw lichaam en hoe ver jij bent in de houding. Je hoeft niet te presteren. Door tevreden te zijn, ben je in het moment, en ontstaat er ruimte, ruimte voor ontspanning. Het is zoals het is, en dat is goed. Laat dit het uitgangspunt zijn van je yogabeoefening.

In onze prestatiemaatschappij oefenen we juist ontevredenheid, we noemen dit ambitie. Dit zorgt voor stress en jaloezie. Oefen dus ook naast de mat tevredenheid. Dat is niet makkelijk, voor mij is dit een dagelijkse oefening. Door te accepteren wat er is ontstaat rust. Relativeer en zie dat er ook lichtpuntjes zijn.

Soms is het leven moeilijk, zit alles tegen. Er is pijn, verdriet, lijden. Je kunt dan stil gaan staan, jezelf verstoppen en zwelgen in zelfmedelijden. Maar dat brengt je niet verder.

Zet gewoon die ene voet voor de ander, go with the flow. Hoe heftig die stroom ook is. Uiteindelijk komt alles goed. Is het niet goed? Dan is het nog niet het einde.

Ik weet dat ik de afgelopen tijd mijn energie nodig had voor andere dingen en niet wist waar ik over moest schrijven. Soms heb je tijd en inspiratie, soms niet. Dan is dat zo, en dat is oké. Ik doe mijn best, net als jij.

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s