Boom (Vrikshasana)

on

  11 boom

Plaats staand de voeten op heupbreedte en laat de tenen recht naar voren wijzen. Voel hoe je staat. Verdeel je gewicht over de voetzolen, ontspan de enkels en de knieën. De knieën zijn niet op slot. Maak jezelf lang, strek je op richting de kruin. Open dan de ogen en kijk naar een stil punt voor je. Verplaats het gewicht op je rechtervoet.

Breng dan je linkerbeen omhoog en plaats de voet:

  1. op de zijkant van de knie. De holling van de voet op de bolling van de knie.
  2. Aan de binnenkant van het rechterdijbeen. Er ontstaat een druk in de lies.
  3. Gevouwen aan de voorkant van de rechterheup. Zoals in de lotushouding.

Geef lichte druk met je voet tegen het standbeen en andersom, zo glijdt je voet niet weg. Maar ook weer niet te hard, zodat niet alle aandacht daar heen gaat. Draai de knie naar buiten, dit zet het klem. (Blote voeten helpen ook trouwens.)

Vertrouw op je standbeen, die weet wat hij moet doen om jou te laten staan. Voel je ene voetzool op de grond, vertrouw op de aarde. Voel het bekken, het centrum van het lichaam, kalm en stabiel. Het evenwichtsorgaan zit in je hoofd, maar het evenwichtsgevoel zit in het bekken. Richt je op naar de kruin. Adem je nog?

Sta je stevig, plaats dan de handen op elkaar voor de borst. Eventueel breng je de handen boven het hoofd. De schouders zijn laag. Voel je lengte en vindt rust in de houding. Kom dan bewust eruit. Voel het verschil tussen links en rechts.

Doe alles met links. En voel dan nog een keer hoe je staat met beide benen op de grond. Stevig hé?

Je moet je stevig wortelen om je op te kunnen richten, om te groeien. In deze houding onderzoek je wat het doet wanneer je zo weinig mogelijk contact maakt met de aarde, zo krijg je meer inzicht in de werking van de zwaartekracht. Concentratie is nodig om in evenwicht te blijven. Je keert naar binnen, naar het lichte in jezelf. De houding dwingt je om in het nu te zijn. Zodra er afleidende gedachten komen, raak je uit evenwicht. Deze houding helpt je in alle andere houding een betere balans te vinden.

Bewaren

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Jolanda schreef:

    wow dank je wel, ik moet donderdag voor het eerst de boom geven, hier heb ik veel aan!!

    groetjes
    Jolanda

    1. yogines schreef:

      Succes met je les Jolanda! Fijn dat je hier wat aan hebt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s