Het Begin

on
Zonsopgang
Zonsopkomst in Thailand

De beste tijd om met nieuwe dingen te beginnen is in het voorjaar, vandaag nog dus! De lentekriebels beginnen bij mij meestal in februari. Ik heb zin om naar buiten te gaan en zaadjes te planten. Al is het nog zo koud, de dagen worden al langer en de knoppen verschijnen aan de bomen. Je voelt de wereld weer wakker worden.
In de donkere wintermaanden heb ik de neiging tot cocooning, lekker ingenesteld op de bank met een pot thee en een boek. (Cocooning is trouwens ook een soort yoga in hangende doeken (Aerial Yoga) uit Amerika) Maar nu is het wel weer genoeg geweest! Ideeën en plannen ontspruiten en deze blog is daar één van. Welkom op yogines, leuk dat je dit leest!

Zit jij nog in je winterslaap? Dan is het misschien tijd om wakker te worden en op de yogamat te stappen! Yoga geeft je meer energie en motivatie. Bewust ademen maakt vitaler en gelukkig. Een dag begonnen met yoga voelt veel beter dan wanneer ik het niet doe. Ik probeer dus elke dag yoga te doen, maar dat lukt niet altijd. Een eigen oefendiscipline opbouwen is best lastig. Hier volgen wat tips:

Oefen elke dag

Probeer elke dag in elk geval iets aan yoga te doen. Ook al is het maar tien minuten. Doe bijvoorbeeld een korte oefening terwijl je water kookt en let op je adem terwijl je afwast. Je kunt ook een houding doen terwijl je tv kijkt. Het punt is dat yoga zo een plekje krijgt in je dagelijkse leven. Vanzelf krijg je dan behoefte aan meer.

Mijn yogaplek
Dit was mijn yogaplek, inmiddels verhuist naar de andere kant van mijn kamer i.v.m. het schuine plafond.

Een eigen yogaplek

Natuurlijk is voor de tv zitten in een houding geen yoga, maar je oefent de soepelheid van lichaam wel. Om echt even naar binnen te keren en tot ontspanning te komen heb je een plek nodig waar je yoga kunt beoefenen.

Creëer dus je eigen yogaplekje. Je kunt bijvoorbeeld een altaartje opstellen. Het kan ook een mat of kleed zijn die je alleen gebruikt voor de yoga. Zo maak je een afgebakende plek en tijd voor je beoefening. Dit geeft rust, en helpt afleidende gedachten op afstand te houden.

Houdingen

En dan? Wat voor houdingen doe je? Begin met je lievelingshoudingen. Of als je nog nooit yoga gedaan hebt, met de kat houding die ik deze week beschrijf. En gooi er af en toe een moeilijkere of minder leuke houding doorheen. Voel wat je nodig hebt en speel. Volgorde maakt niet uit. Weet je niet meer precies hoe een houding ook maar weer ging? Zoek het uit op je mat! Zo raak je meer vertrouwd met je lichaam en met yoga.

Yogazit
Dit ben ik in de yogazithouding.

Komt er niks in je op? Ga dan gewoon zitten in de kleermakerszit of (halve) lotus. En sluit je ogen. Kijk van binnenuit naar jezelf, je lichaam, je adem en je gedachten. Dan kun je je bewust worden van eventuele spanning of ongemak. Je hoeft helemaal niets te doen. Enkel aandacht geven aan wat je voelt. Aandacht is zeer krachtig en kan al heel veel doen voor je lichaam en geest.

Savasana

Savasana is sanskriet en kan vertaald worden als lijkhouding. Deze houding doe je altijd aan het einde, de eindontspanning noem ik hem. In deze houding lig je bewust, overgegeven aan de zwaartekracht, ontspannen op je rug. Leg heupen en schouders breed neer. Geef de benen de ruimte en laat de tenen naar buiten wijzen. En geef ook de armen de ruimte om open te vallen. Voel zo de oefeningen na en laat alle overbodige spanning van je af glijden. Blijf minimaal vijf minuten zo liggen. Je kunt in gedachten je hele lichaam bij langs gaan, een bodyscan, hier kom ik in een volgende post op terug.

Wees lief voor jezelf en heb geduld. Verwacht niet dat je elke ochtend een uur op je mat staat. Yoga doe je voor jezelf.

Bedankt voor het lezen en succes met je eigen yogabeoefening!

Namasté! (Ik groet het goddelijke in jou)

Bewaren

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Rosa schreef:

    Leuk om te lezen! Alleen heb ik op mijn kleine kamer niet echt de ruimte voor een yogaplekje..

    1. yogines schreef:

      Je kunt jezelf ook een yogamat of mooie doek cadeau doen die je weer weghaalt na de yoga, doe ik ook.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s